Julian Nida-Rümelin: “Digitaler Humanismus”
Julian Nida-Rümelin reflects on a historically informed view on and the apocalyptic and enthusiastic approaches to Digital Humanism.
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TU Wien, Campus Freihaus
FH 8 Nöbauer-Hörsaal - 1040 Vienna, Wiedner Hauptstraße 8
Möglicherweise wird man in einer fernen Zukunft auf die Menschheitsgeschichte zurückblicken und von drei großen disruptiven technologischen Innovationen sprechen. Der Übergang von der Jäger- und Sammlerkultur zur sesshaften Agrarkultur mit Ackerbau und Viehzucht in der Jungsteinzeit, der Übergang zum Maschinenzeitalter auf der Grundlage fossiler Energieträger im 19. Jahrhundert und schließlich die digitale Revolution des 21. Jahnhunderts: die Nutzung künstlicher Intelligenz. Sollte dies einmal so sein, dann stehen wir heute erst am Anfang einer technologischen Revolution, ähnlich wie Europa in den ersten Jahrzehnten des 19 Jahrhunderts. Und so wie damals sind die technologischen Erneuerungen auch heute von apokalyptischen Ängsten, aber auch euphorischen Erwartungen begleitet. 1785 Der digitalen Humanismus setzt hier einen Kontrapunkt. Er setzt sich von den Apokalyptikern ab, weil er der menschlichen Vernunft vertraut und es setzt sich von den Euphorikern ab, weil er die Grenzen digitaler Technik achtet. Der digitale Humanismus transformiert den Menschen nicht in eine Maschine und interpretiert Maschinen nicht als Menschen. Er plädiert für eine instrumentelle Haltung gegenüber der Digitalisierung.
Der digitale Humanismus ist nicht defensiv, er möchte den technischen Fortschritt im Zeitalter der Künstlichen Intelligenz nicht bremsen, sondern fördern, er spricht sich für eine Beschleunigung des menschlichen Fortschritts unter Einsatz der digitalen Möglichkeiten aus, um unser Leben reichhaltiger, effizienter und nachhaltiger zu machen. Er träumt jedoch nicht von einer ganz neuen, menschlichen Existenzform, wie die Transhumanisten, ist aber optimistisch, was die menschliche Gestaltungskraft der digitalen Potentiale angeht.
About Julian Nida-Rümelin
Julian Nida-Rümelin is Professor at the Ludwig-Maximilians-Universität Munich/Germany, Chair of Philosophy and Political Theory, former German State Minister for Culture.
Nida-Rümelin studied Philosophy, Physics, Mathematics and Political Sciences at university. In 1984 he completed his PhD in Philosophy at the Ludwig Maximilian University of Munich, where he obtained an assistant professorship, first at the Department of Philosophy and later at the Department of Political Sciences. In 1989, he was conferred the Habilitation (German post-doctoral qualification) from the Philosophy Department of Ludwig Maximilian University of Munich. After a one-year visiting professorship at Minnesota State University, he was appointed Chair of the Center for Ethics in the Bio Sciences at Eberhard Karls University of Tübingen. From 1993 to 2003 he held a Chair of Philosophy at the University of Göttingen, before he became Chair of Political Theory and Philosophy at Ludwig Maximilian University of Munich. Since 2009 he is full professor of Philosophy and Political Theory at the Department of Philosophy. He served as Dean of the Philosophy Faculty from 2009 until 2012 and as Deputy Dean thereafter. From 2011 until 2016, he was Speaker of the Munich Center for Ethics. Currently, he is Speaker of the executive study program Philosophy, Politics, and Economics (PPW).
Nida-Rümelin spent five years (1998-2002) in politics. First as Head of the Municipal Department of Arts & Culture of the Bavarian state capital Munich. Then he held a ministerial office as the State Minister for Culture and Media and was thus a member of the national government of Chancellor Gerhard Schröder. During his time in office, Nida-Rümelin voiced criticism on the implementation of the Bologna Process, the European reformation process of the higher education. He recently criticized German policies aiming to increase the tertiary education rates and recommended instead to further foster German “dual system” of vocational training.
Supported by WWTF
This lecture series is supported by the Vienna Science and Technology Fund (WWTF).
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